Dla dziecka przekraczającego pierwszy raz próg przedszkola zmienia się wszystko. Samopoczucie trzylatka, który nie ma poczucia czasu jest równoznaczne z odczuciem dorosłego, który znalazł się w obcym, nieznanym miejscu.

Zadaniem nauczycieli pracujących w przedszkolu oraz rodziców jest sprawić, aby proces adaptacji dziecka, które rozpoczyna edukację przedszkolną nie skupiał nadmiaru trudności, lęku, nie kojarzył się z opuszczeniem przez rodziców, ale był łagodnym wchodzeniem w środowisko przedszkolne, w poczuciu bezpieczeństwa i radości.
Personel przedszkola to profesjonaliści posiadający wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki dziecięcej ,otwarci na potrzeby dzieci i rodziców. Proces adaptacji dziecka musi przebiegać przy pełnej współpracy nauczycieli i rodziców w atmosferze wzajemnego zaufania i tolerancji.
Ból rozstania z rodzicem jest nie do uniknięcia, jednak można go złagodzić stosując kilka zasad, które pomogą przygotować dziecko do podjęcia nowej roli-przedszkolaka.

  • Należy opowiadać dziecku o tym, co miłego może spotkać go w przedszkolu;
  • Porozmawiać z nauczycielką, która będzie opiekowała się grupą;
  • Zapoznać dziecko z budynkiem przedszkola, placu zabaw;
  • Nauczyć je radzić sobie z czynnościami samoobsługowymi takimi jak korzystanie z toalety, ubieranie, jedzenie;
  • Stwarzać sytuacje, aby miało kontakt z rówieśnikami (zabawy na placu zabaw);
  • Pozwolić dziecku zabrać do przedszkola swoją ulubioną zabawkę;
  • Zadbać, aby poranne pożegnanie odbywało się bez zbytniego pośpiechu, ale też nie przedłużać w nieskończoność;
  • Jeśli jest to możliwe w ciągu pierwszego miesiąca odbierać dziecko przed leżakowaniem(dziecko może mieć poczucie, że rodzic zapomniał je odebrać i musi spać w przedszkolu);
  • Być punktualnym, należy przychodzić do przedszkola o tej samej ustalonej z dzieckiem porze;
  • Pozwolić dziecku jeść to, co lubi, może z czasem w towarzystwie innych dzieci zacznie jeść wszystkie potrawy;
  • W sytuacji, gdy rodzic ma wolny dzień nie zostawiać dziecka w domu, bo znowu będzie musiało przeżywać na nowo adoptowanie się do pobytu w przedszkolu;
  • Rozmawiać z wychowawczynią na temat zachowania dziecka, jak sobie radzi z poleceniami, jaki ma kontakt z rówieśnikami;
  • Wytłumaczyć dziecku, że pobyt w przedszkolu jest rzeczą naturalną, każdy ma obowiązki mama i tata chodzą do pracy, rodzeństwo do szkoły a małe dziecko do przedszkola;
  • Nie obiecywać dziecku, że chodzi do przedszkola tylko na próbę;
  • Okazywać wiele cierpliwości i czułości, słuchać dziecka, pytać się co robiło podczas pobytu w przedszkolu.

Nie tylko pierwszy dzień w przedszkolu budzi u dzieci i rodziców silne emocje, ale również rozpoczęcie kolejnego etapu w życiu, jakim jest podjęcie nauki w szkole podstawowej. Adaptacja dziecka do podjęcia edukacji szkolnej może napawać go lękiem, nieocenioną rolę w ważnym przejściu dziecka z przedszkola do szkoły odgrywa rodzic wraz z nauczycielem szkoły.
Warto zaznajomić się z zasadami podanymi poniżej aby umożliwić dziecku jak najlepszy start w świat nauki.

  • Starać się nigdy nie straszyć dziecka szkołą, nie mów: "szkoła to nie przelewki" itp;
  • Opowiadać dziecku o szkole, o tym że nauczycieli trzeba słuchać, o zasadach w niej panujących, poinformować kiedy zostanie odebrane ze szkoły;
  • Pokazać dziecku wcześniej szkołę, aby wiedziało gdzie jest jego klasa, ubikacja, stołówka;
  • Postarać się zrobić z zakupów szkolnych święto, pozwolić dziecku wybrać sobie ubrania do szkoły, piórnik, tornister itp;
  • Przygotować w domu dla dziecka kącik do nauki;
  • Sprawić, aby pierwszy dzień w szkole był miłym przeżyciem. Pożartować z dzieckiem, zapewnić, że w szkole będzie bardzo przyjemnie;
  • Jeśli to możliwe pozostać w domu przez kilka dni, aby poświęcić dziecku jak najwięcej czasu na powiadania o szkole;
  • Zawsze chwalić za najmniejsze sukcesy;
  • Pozwolić dziecku na zabawę po przyjściu ze szkoły;
  • Starać się rozwijać szkolne i pozaszkolne zainteresowania dziecka, co umocni go w wierze, że zawsze sobie poradzi;
  • Okazywać dziecku wiarę w jego możliwości i zdolności;
  • Nie wyolbrzymiać jego porażek szkolnych, pocieszać i zachęcać do dalszej nauki;
  • Poświęcać regularnie czas dziecku, kiedy przygotowuje się do szkoły, brać aktywnie udział w szkolnych wydarzeniach.

Wprowadzenie dziecka w świat przedszkola i szkoły zależy od rodziców i nauczycieli, należy zrobić wszystko, aby dziecko rozpoczęło swoją edukację z radością i uśmiechem na twarzy.

Opracowała: Grażyna Ryba – konsultant ROM-E Metis w Katowicach

Wydrukuj stronę Wydrukuj stronę

Komentarze

Komentowanie zabronione.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kapitał Ludzki ROM-E Metis w Katowicach EFS - 2007 - 2013 Województwo Śląskie Komisja Europejska