Każdemu rodzicowi zależy, by jego dziecko jak najszybciej zaklimatyzowało się w przedszkolu. W ten sposób uniknie konfliktów z kolegami, nie będzie izolowane, nauczy się skuteczności w życiu.

Rodzice najlepiej znają swoje dziecko i są ekspertami w poradzeniu sobie z trudnym czasem adaptacji do nowej sytuacji. Niemniej, gdy zbliża się moment rozpoczęcia przedszkola zapomina się o swojej rodzicielskiej kompetencji. Każdy rodzic zastanawia się wtedy jak jego pociecha poradzi sobie w przedszkolu. Widząc jak zachowuje się w codziennych sytuacjach, możemy przewidzieć, jakie miejsce zajmie w grupie rówieśników. Znając jego temperament i cechy osobowości możemy maluchowi pomóc pokonać słabe strony, by wśród rówieśników czuł się dobrze. By wśród rówieśników przedszkolak czuł się dobrze, to dorosły musi mu pokazać jak "fajnie" jest być z innymi, jak wartościowe jest pokonywanie niewygodnych uczuć (smutku, złości, lęku…) gdy do jednej zabawki lub jednej koleżanki jest jeszcze paru kontrkandydatów. Pisząc podobny artykuł rok temu pisałam o trudnej roli nauczycielki przedszkola. Ma ona ogarnąć i zrozumieć przestraszone nowością dziecko i nie mniej przestraszonego rodzica. Najważniejszym jest, by uświadomić rodzicowi, że każda zmiana może budzić smutek, gniew, płacz ale też jest szansą poradzenia sobie przez dziecko w warunkach innych niż domowe. Ta zmiana stwarza nowe możliwości poznania dziecka. Poza tym możemy zasugerować rodzicowi, by:

  • przed uczęszczaniem do przedszkola oswajał dziecko z nowym miejscem,
  • przebywał jakiś czas z dzieckiem na sali,
  • rozmawiał z dzieckiem o przedszkolu podkreślając zalety kontaktu z innymi dziećmi,
  • informował o porze odbioru dziecka,
  • odbierał dziecko o ustalonej z dzieckiem porze,
  • wytłumaczył i przybliżył rytuały przedszkolne,
  • spokojnie i zdecydowanie żegnał się z dzieckiem,
  • wspominał swoje dobre doświadczenia z przedszkola,
  • czytał dziecku bajki o pokonywaniu trudności,
  • uznał, że dziecku może być smutno.

Pewnie można byłoby podać jeszcze parę sposobów na to jak przejść okres adaptacji do przedszkola. W tym miejscu chcę podkreślić, że dziecko nie uczy się tylko poprzez słowa i czyny a przez atmosferę emocjonalną jaką budujemy wokół jakiegoś zdarzenia. Mam nadzieję, że rodzicom a za tym też dzieciom uda się zbudować pozytywną i ciepłą atmosferę wokół uczęszczania do przedszkola.

Mirosława Bochner
Konsultant Pracowni Wychowania
ROM-E Metis w Katowicach

Wydrukuj stronę Wydrukuj stronę

Komentarze

Komentowanie zabronione.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kapitał Ludzki ROM-E Metis w Katowicach EFS - 2007 - 2013 Województwo Śląskie Komisja Europejska